Nathalie Heinich's Sociology of Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8356424

Keywords:

Sociology of Art, Nathalie Heinich, Sociology, Social Sciences, Art

Abstract

This text deals with the treatment given to the specialization of Sociology of Art as a specific branch of knowledge in the Social Sciences explored by Nathalie Heinich in her work called Sociology of Art. It is presented in the form of a critical review, pointing out the main points addressed in the referenced work, placing the author of the peculiarities in relation to the advances for the delimitation of the discipline. It is concluded that Nathalie Heinich inaugurates a new stage for the advancement of the Sociology of Art, as she overcomes the sociological action based on criticism and proposes that sociologists of art can proceed with the research of the regularities that govern the multiplication of actions, of objects, authors, institutions, representations, composing the collective existence of the phenomena understood by the term “art”.

Author Biography

  • Dra. Raíssa Moreira Lima Mendes Musarra, Universidade Federal do Pará - UFPA - Belém/PA

    Raíssa Moreira Lima Mendes Musarra é Pós-doutora pelo Programa de Pós Graduação em Ciência Ambiental (PROCAM), vinculado ao Instituto de Energia e Ambiente da Universidade de São Paulo (IEE/USP), na linha Governança, Impacto e Modelagem Socioambiental. É Mestre em Ciências Sociais (Sociologia e Antropologia) pelo Programa de Pós-Graduação de Ciências Sociais PPGCSoc-UFMA (2011) e Doutora em Ciências Sociais - Sociologia pelo programa de Ciências Sociais da Universidade Federal do Pará - PPGCS-UFPA com estágio doutoral na Universidade de Paris, Villetaneuse - Paris XIII no Departamento "Sociologie/Droit". Gestora de projetos e pesquisadora do Instituto Norberto Bobbio e pesquisadora do Programa de Aperfeiçoamento Docente da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Advogada, atuou como Pesquisadora da Escola Superior de Advocacia da Ordem dos Advogados do Brasil, Seccional São Paulo (ESAOAB/SP, entre 2020 e 2022). Pós-graduada em Direito Público com Mestrado em andamento no núcleo de Filosofia do Direito na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP. Desenvolve pesquisas sobre Ação Pública (Políticas Públicas), Tecnologias de Mitigação de Mudanças Climáticas, Transição Energética, Participação Pública e Meio Ambiente (Meio Ambiente Natural, Construído, Cultural e do Trabalho), Justiça Ambiental, Climática e da Energia e em Sociologia das Profissões, Sociologia do Direito e Métodos Empíricos em Pesquisas no Direito. Lattes CV: http://lattes.cnpq.br/0160463295876636 

     

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1985.

GIDDENS, Anthony. Sociologia. Tradução de Alexandra Figueiredo Ana Patrícia DuarteBaltazar Catarina Lorga da Silva Patrícia Matos Vasco Gil. Lisboa: Fundação CalousteGulbenkian, 2001

HEINICH, Nathalie. A Sociologia da arte. Tradução de Maria Ângela Caselatto e revisão técnica de Augusto Capella, Bauru, SP: Edusc, 2008.

HEINICH, N. A sociologia de Norbert Elias. São Paulo: EDUSC, 2001.

WEBER, MAX. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva / Max Weber; tradução de Regis Barbosa e Karen Elsabe Barbosa; Revisão técnica de Gabriel Cohn - Brasília, DF : Editora Universidade de Brasília: São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1999.

Published

2023-09-19

How to Cite

Nathalie Heinich’s Sociology of Art. (2023). BINDI Magazine, 2(N. 2), 187-196. https://doi.org/10.5281/zenodo.8356424